Sök:

Sökresultat:

28 Uppsatser om Mörk materia - Sida 1 av 2

6-9 Ă„ringars spontana uppfattningar om fast och flytande materia

Undersökningens syfte var att öka vÄr kunskap om hur elever, i Äldern 6-9 Är, spontant beskriver materieuppbyggnad i fast och flytande form samt vad som hÀnder dÄ fast materia löses i flytande materia. Detta för att vi som pedagoger skall kunna stödja elevers naturvetenskapliga begreppsutveckling. Vi anvÀnde oss av enskilda kvalitativa intervjuer för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. Eleverna fick beskriva hur materia i deras vardagsmiljö Àr uppbyggd och vad som hÀnder nÀr fast materia ska lösas i flytande materia. Deras svar var till 90 % av ett makroskopiskt, kontinuerligt perspektiv.

Elever vÀljer begrepp: förklaringar av materia, fotosyntes
och förbrÀnning

VÄrt syfte med studien var att undersöka vilka naturvetenskapliga begrepp elever i Är 9 vÀljer att anvÀnda för att förklara begreppen materia, fotosyntes och förbrÀnning. En litteraturstudie förklarar vad kunskap Àr, hur barn lÀr sig, hur begreppsbildning sker och vad tidigare forskning sÀger om Àmnet. Datainsamling skedde med hjÀlp av halvstrukturerade öppna intervjuer med elever i Är 9. Efter analys av materialet redovisas resultatet i form av tabeller och kategorier. VÄrt resultat överensstÀmmer i stora drag med tidigare forskning som gjorts inom omrÄdet.

Digital Materia

Med tankar frÄn pedagogen Montessori och filosoferna Platon och Baudrillard har detta arbete behandlat frÄgor om datorn och dess betydelse för en grafiker. FrÄgestÀllningen formulerades efter hand och lydde tillslut: ?Hur kan materia te sig i digital form?? Forskningen resulterade i en hypotes för hur digital materia skulle födas i datorn: genom att blanda tvÄ uppsÀttningar av data, sÄsom tvÄ genuppsÀttningar tillsammans skapar en ny organism. Under produktionen utvecklades dÀrmed en metod för hur en grafiker ska kunna skapa tillsammans med en dator. Syftet Àr att ge andra grafiker ett nytt sÀtt att se pÄ digital grafik.

Digital Materia

Med tankar frÄn pedagogen Montessori och filosoferna Platon och Baudrillard har detta arbete behandlat frÄgor om datorn och dess betydelse för en grafiker. FrÄgestÀllningen formulerades efter hand och lydde tillslut: ?Hur kan materia te sig i digital form?? Forskningen resulterade i en hypotes för hur digital materia skulle födas i datorn: genom att blanda tvÄ uppsÀttningar av data, sÄsom tvÄ genuppsÀttningar tillsammans skapar en ny organism. Under produktionen utvecklades dÀrmed en metod för hur en grafiker ska kunna skapa tillsammans med en dator. Syftet Àr att ge andra grafiker ett nytt sÀtt att se pÄ digital grafik.

Materians och energins bevarande : En studie av gymnasieelevers uppfattningar

Syftet med denna studie Àr att undersöka elevernas uppfattningar om materians uppbyggnad och om materians och energins bevarande. Den föreliggande studien baseras pÄ en kvantitativ analys i form av en elektronisk enkÀt, som föregicks av en kvalitativ analys i form av, strukturerade intervjuer och demonstrationer.Eleverna har kunskap om vardagsnÀra exempel, som till exempel vad en stekpanna Àr uppbyggd av. De ansÄg att dessa Àr exempel pÄ materia men nÀr det gÀller mer abstrakta begrepp som ljus, magnetfÀlt, skugga, vakuum, vÀrme och ljud uppvisar eleverna mer osÀkerhet och brist pÄ kunskaper. HÀlften av eleverna svarade att luft Àr materia, vilket tyder pÄ ?gasblindhet? hos de övriga.

?Det Àr jÀrnet i blodet som vÀger? : Elevers uppfattningar om materia en kvalitativ undersökning i Ärskurs 3

The purpose of this investigation was to find out more about students? spontaneous ideas about properties and transformations of matter. Examples of matter chosen are such which students know about from everyday life and focus is mainly on the questions if students know that all matter has weight and that matter is preserved in transformations.The method used is semi structured qualitative interviews with individual students. Different experiments were carried out together with the students who afterwards were interviewed. However, the students show varying answers and no generalizations can be done.

Materiens partikelnatur och begreppet densitet : En studie av gymnasieelevers uppfattningar

?Trots att teorierna kring atomer och partiklar Àr grundlÀggande för naturvetenskapen visar flera studier att elever har stora svÄrigheter att ta till sig dessa, vilket leder till att de skapar sig missuppfattningar kring materiens partikelnatur. Tidigare studier visar bland annat att mÄnga elever ser materia som en kontinuerlig substans Àven pÄ partikelnivÄ, att de har svÄrt för partiklars inneboende rörelse och att brister i förstÄelsen för materiens partikelnatur Àven Àr kopplad till en bristfÀllig förstÄelse för andra begrepp sÄsom densitet.Syftet med denna studie var att med hjÀlp av enkÀter bestÄende av frÀmst öppna frÄgor undersöka gymnasieelevers uppfattningar kring materia som uppbyggd av diskreta partiklar med tomrum mellan, partiklarnas konstanta inneboende rörelse, om elever spontant beskriver fysikaliska hÀndelser pÄ partikelnivÄ samt om de överför den makroskopiska substansens egenskaper och beteende till dess partiklar. Det undersöktes Àven om de har en uppfattning av densitet pÄ partikelnivÄ.Resultaten visar att nÀstan samtliga elever har nÄgon sorts partikelmodell av hur materia Àr uppbyggd men framtrÀdande brister i den Àr att endast en minoritet av eleverna placerar tomrum mellan partiklarna samt visar förstÄelse för den konstanta och inneboende rörelsen hos partiklar. Om elever spontant anvÀnder sig av partiklar i sina beskrivningar beror pÄ typ av uppgift och resultatet nÀr det gÀller överföring av egenskaper och beteende Àr Àven det ojÀmnt.

Svarta hÄl i Vintergatan : Mörk materia, gravitationslinser och MACHOs

Ett av de mest notoriska dilemman i dagens kosmologi Àr den mörka materians natur och dess förekomst i universum. Mot bakgrund av detta har nya forskningsdiscipliner med rötterna i Einsteins relativitetsteori vÀxt fram, bl.a. teorin om gravitationslinser som möjliggör en indirekt observationsmetod av ljussvaga kompakta objekt som annars skulle vara mycket svÄra eller omöjliga att upptÀcka pÄ traditionella vis, sÄsom svarta hÄl.Via en genomgÄng av grundteorin för gravitationslinser, nÄgra enkla teoretiska studier och en grundlÀggande felmarginalsanalys illustreras hur olika typer av kompakta objekt i Vintergatans omedelbara omgivning kan ge upphov till vissa karakteristiska linsfenomen. Detta sÀtts i relation till rÄdande teorier om den tidigaste stjÀrnbildningen och de massiva kompakta rester som denna generation av mycket massiva stjÀrnor bör ha efterlÀmnat ? i synnerhet intermediÀra svarta hÄl med massor pÄ 100-1000 Msol som Ànnu kan finnas i dagens mörka galaxhalor.

Piano, gitarr och dragspel : Kön och instrumentval inom Eskilstunas kommunala musikskola och högre musiklinje Ären 1980-2000

The aim of this study is to describe how nature is portrayed in swedish poet and critic Aase Berg?s two earliest poetry collections, Hos rÄdjur (1997) and Mörk materia (1999), and how it relates to notions of humanity, culture and civilisation. The concept of ?nature? is problematized in a short survey of how it has been used by and critizised in ecocritical literary theory, which is used as the main theoretical framework for this survey, with an emphasis on selected theoretical concepts by Donna Haraway. As a methodological starting point, ?nature? is tentatively defined as ?that which does not let itself be subsumed under the human, culture or civilisation?, and this definition is contrasted with how the concepts are handled in the texts.The investigation shows that the relationship of nature to the human is a fundamental theme that provides a structure for both poetry collections.

SÀlformen slÀpar skinnet : Om naturen i Aase Bergs tidiga diktning

The aim of this study is to describe how nature is portrayed in swedish poet and critic Aase Berg?s two earliest poetry collections, Hos rÄdjur (1997) and Mörk materia (1999), and how it relates to notions of humanity, culture and civilisation. The concept of ?nature? is problematized in a short survey of how it has been used by and critizised in ecocritical literary theory, which is used as the main theoretical framework for this survey, with an emphasis on selected theoretical concepts by Donna Haraway. As a methodological starting point, ?nature? is tentatively defined as ?that which does not let itself be subsumed under the human, culture or civilisation?, and this definition is contrasted with how the concepts are handled in the texts.The investigation shows that the relationship of nature to the human is a fundamental theme that provides a structure for both poetry collections.

Att utveckla barns naturvetenskapliga begreppsförstÄelse genom experiment

Syftet med arbetet Àr att studera hur en undervisningssekvens, som vi utvecklat, kan hjÀlpa elever i Ärskurs fyra att utveckla de naturvetenskapliga begreppen fast, flytande, gasform och övergÄngarna dÀr emellan. Genom en kvantitativ undersökning av resultaten frÄn förförstÄelse- respektive efterenkÀt har vi studerat elevernas begreppsutveckling. Vi har ocksÄ gjort en kvalitativ studie dÀr vi analyserat elevernas diskussioner under laborationerna. Vi har dokumenterat genom förförstÄelseenkÀt, efterenkÀt och ljudupptagning. Resultaten av studien visar hur viktiga vi som pedagoger Àr för att skapa diskussioner under laborationerna.

KOSMISK STRÅLNING OCH FLYGNING :Finns skĂ€l att oroa sig för den ökade dosen av joniserande strĂ„lning man utsĂ€tts för under flygning?

Joniserande strÄlning, i dagligt tal oegentligt benÀmnd radioaktiv strÄlning, förekommer naturligt och utgör en hÀlsofara för allt organiskt liv. De viktigaste kÀllorna till sÄdan strÄlning Àr radon som finns i varierande mÀngd i bergrunden, sÄdant radioaktivt material som finns i all materia (t.ex. Kol-14, Kalium-40), strÄlning som uppkommer i samband med mÀnsklig aktivitet (medicinska tillÀmpningar, kÀrnkraft, kÀrnvapenprov) och den kosmiska strÄlningen. Av dessa ökar den kosmiska strÄlningen med ökad höjd över havsytan, men samtidigt avtar den sammanlagda strÄldosen frÄn de andra kÀllorna nÄgot. Sammantaget sker dock en viss ökning av strÄldosen med ökande höjd.

Möten mellan en lÀrplatta, en förskola och nÄgra barn : Posthumanistiska perspektiv pÄ lÀrplattor i förskolepraktik

UtifrÄn posthumanistiska teorier dÀr all materia, sÄvÀl mÀnsklig com icke-mÀnsklig, förstÄs som agentiska aktörer, Àr syftet med denna uppsats att studera vad som hÀnder nÀr aktörer, i det hÀr fallet lÀrplatta, barn och förskola, möts. Barn har filmats i sin verksamhet med lÀrplattan och ett urval av dessa filmsekvenser har fÄtt utgöra undersökningens empiriska material, och med hjÀlp av posthumanistiska begrepp har filmsekvenserna analyserats utifrÄn studiens syfte och frÄgestÀllningar.Uppsatsen kommer att synliggöra hur budskap kommer att sÀndas mellan olika aktörerna i intra-aktioner, hur budskap kommer att tolkas eller översÀttas pÄ olika sÀtt utifrÄn den som Àr mottagare, det sker en förskjutning av budskapet. Barn och lÀrplattor skapas och omskapas, bÄda kan ses som effekter av varandra. Eftersom det Àr omöjligt att förutsÀga vad som kommer att hÀnda, hur olika aktörer samverkar med varandra Àr det viktigt med ett öppet förhÄllande till det vi möter i vÄra pedagogiska miljöer, att se möjligheter till nya tillblivelser..

Till en Àlskad vÀn : materia och objekt som medier för överföring

With self-hypnosis as a method, I work with levels of consciousness in relation to practice. Focus lies in the relation between a language of materials and an inner experience. How do material expressions function as mediums of a spiritual matter between a beholder and me? The trance functions as a space for a spiritual contact/communication. Abstract images of crystalline glaze on ceramic tiles are direct results of these acts.

Asylsökandes möte med den Svenska SjukvÄrden

Formare, L & Hesselbom, A (2006). Asylsökande upplevelser av den svenska sjukvÄrden, en kvalitativ empirisk intervjustudie med Internationella hÀlsokom-munikatörer inom den svenska sjukvÄrden. Examensarbete i omvÄrdnad 10 po-Àng. Malmö Högskola: HÀlsa och samhÀlle. UtbildningsomrÄde omvÄrdnad, 2006. Syftet med denna studie Àr att undersöka vad som hÀnder i mötet mellan asylsö-kande personer och svensk sjukvÄrdspersonal.

1 NĂ€sta sida ->